Sens compliance rodzi się w dialogu
DOKUMENTY | Nie da się stworzyć procedur tak pojemnych, by zawierały kompletną paletę możliwych sytuacji.
Skuteczny system compliance (CMS) powinien być aktualny i dynamiczny oraz przystający do organizacji i jej otoczenia biznesowego. Te dwa filary dobrego CMS wydają się zrozumiałe i relatywnie łatwe w realizacji. Są tym łatwiejsze, im bliżej funkcja compliance współpracuje z innymi jednostkami w przedsiębiorstwie, lepiej rozumie procesy swojej organizacji oraz śledzi wymogi prawne, trendy i standardy zgodności.
Trzecie kluczowe założenie efektywnego CMS to uniwersalność. Podnosi ono poprzeczkę trudności. W myśl powiedzenia: „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego", regulacje wewnętrzne wdrożone np. w spółce farmaceutycznej mają się nijak do realiów np. spółki marketingowej.
Mogłoby się wydawać, że efekt dopasowania procedur do organizacji można łatwo osiągnąć tworząc dokumenty precyzyjne i detaliczne, uwzględniające wszystkie możliwe scenariusze. To założenie jest jednak niesłuszne, gdyż warunki są zmienne, a scenariusze zależą od skojarzeń i doświadczeń odbiorcy (pracownika).
Z tej perspektywy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta